Buikpijn of buikfijn?

25 september 2012

Er zijn nog maar 100 dagen over tot het einde van het jaar!

 

Een mooie gelegenheid om een moment stil te staan en uzelf een paar vragen te stellen. Welke goede voornemens heb ik tot dusverre gehaald? Wat kan ik doen om de rest van mijn doelen te behalen in de komende 100 dagen? Eet ik voldoende gezonde dingen? Beweeg ik genoeg? Heb ik genoeg energie om mij de komende 100 dagen een winnaar te voelen?

Om u wat op weg te helpen heb ik het deze week over onze spijsvertering.

Voor de meeste van ons is de vakantie achter de rug en hebben we hopelijk allemaal genoten van een welverdiende vakantie die we op onze eigen manier hebben ingevuld. Doordat we de afgelopen weken op een andere manier hebben gegeten en gedronken kan onze spijsvertering wat van slag zijn.

Maar wat weten we eigenlijk over onze spijsvertering? Spijsvertering betekent letterlijk ‘het verteren van voedsel/spijzen’. Het begint eigenlijk al op het moment dat je eet en drinkt. Tijdens het kauwen wordt het voedsel wordt afgebroken tot kleinere brokken en wordt dit met speeksel vermengt. Ons speeksel bevat spijsverteringsenzymen, die hepen bij de vertering. In de maag komen er maagsappen bij die de vertering verder helpen. In de dunne darm wordt de voedselbrij omgezet in kleinere voedingsstoffen, die het lichaam kan opnemen en gebruiken. Deze voedingsstoffen worden vervolgens omgezet in bijvoorbeeld energie of bouwstoffen. Bouwstoffen hebben we nodig om te groeien, maar ook om beschadigde cellen in ons lichaam te vervangen. Spijsvertering is dus eigenlijk het verteren en verkleinen van voedsel, tot stoffen die bruikbaar zijn voor het lichaam.

Wist u bijvoorbeeld dat……………

– Ons spijsverteringssysteem uniek is: het kan én vlees én groeten én granen verteren

– Afhankelijk van de samenstelling van het voedsel de hele spijsvertering 24 tot 48 uur duurt

– De dunne darm uit 3 delen bestaat : de twaalfvingerige darm (25 cm), de nuchtere darm (2 meter) en de kronkeldarm (3 meter lang). De dikke darm is 1 meter lang en bestaat uit de blinde darm en de endeldarm. Samen dus ruim 6 meter lang!

– Als u de darmwand van de dunne darm uitrolt, u de oppervlakte van een tennisveld krijgt (150-200m²). Deze grote oppervlakte is nodig voor een goede opname van voedingsstoffen door ons lichaam, via de wand van de dunne darm.

– Voor een goede stoelgang en een gezonde darmflora u dagelijks gezond en vezelrijk dient te eten (30 tot 40 gram voedingsvezels) en voldoende dient te drinken (minstens 1.5 liter vocht)

– Dat het ook belangrijk is dat u uw weerstand op peil houdt, door gezond te leven en voldoende te slapen, beweeg voldoende en neem Aloë Vera drank en probiotica.

Probiotica de darmflora in balans helpen te houden en dat goed is voor uw spijsvertering en uw natuurlijke weerstand. Bifidobacteriën bijvoorbeeld werken in de dikke darm en hebben zo invloed op de stoelgang. In verschillende zuiveldrankjes zitten probiotica, een deel van de bacteriën overleeft de reis naar de darm niet. Dus een extra dosis kan geen kwaad. En de bacteriën die de darmen wél levend bereiken, hebben daar een positief effect.

– Daarnaast is het verstandig om te letten op een goede hygiëne. Was uw handen na elk toiletbezoek en voor de bereiding van voedsel. Op die manier kunt u infectie met schadelijke bacteriën zoveel mogelijk voorkomen.

Gun uzelf een DETOX kuur van 3 maanden, welke rijk is aan voedingsstoffen!

Meer energie, een mooiere huid, opgewekter, schoon van binnen, een betere weerstand en gezonder leven. Wie wil dat nou niet?

En dat door een paar slokjes Aloë Vera sap per dag te drinken en 1 tabletje ProbioticaVanaf € 27,50 per maand

Voor meer informatie neem gerust contact met mij op.

Advertenties

Vrijheid!

18 september 2012